FantasyWereld.nl (Richard Veldkamp)
Eerste indruk
De prachtige omslag is het eerste wat opvalt aan het boek. Het beeldt met een opvallend geschminkt persoon bij een onheilspellend circus meteen een van de verhalen uit (Als een beest in een kooi). Deze omslag, samen met de achterflaptekst, zorgen ervoor dat je al meteen in de wat duistere sfeer van het boek zit. Je verwacht dan wellicht een wat zware/neerslachtige bundel, maar gelukkig kan Thys met (zwartgallige) humor ook hier en daar een lichtere toon aanslaan.
De prachtige omslag is het eerste wat opvalt aan het boek. Het beeldt met een opvallend geschminkt persoon bij een onheilspellend circus meteen een van de verhalen uit (Als een beest in een kooi). Deze omslag, samen met de achterflaptekst, zorgen ervoor dat je al meteen in de wat duistere sfeer van het boek zit. Je verwacht dan wellicht een wat zware/neerslachtige bundel, maar gelukkig kan Thys met (zwartgallige) humor ook hier en daar een lichtere toon aanslaan.
Tom Thys heeft een vlotte en beeldende manier van schrijven. Hij neemt je
telkens weer met een grote gang mee in het verhaal. Doordat de verhalen
allemaal erg kort zijn heeft hij ook geen tijd om een verhaal rustig op te
bouwen. In een paar alinea’s is het verhaal opgebouwd en zit je er middenin. En
vervolgens is het verhaal ook weer voorbij voordat je het weet. Hierdoor is er
echter ook bijna geen tijd om je echt te verliezen in een verhaal, en dat is
jammer. Doordat de verhalen allemaal zo kort zijn, zijn de meeste personages
niet erg uitgewerkt, het blijft allemaal wat oppervlakkig.
Genres
Er zijn zoals eerder gezegd 19 verhalen in deze bundel. Elk verhaal heeft een eigen thema en een eigen setting. Wat echter het knapste is, is dat elk verhaal zijn eigen schrijfstijl heeft. De ene keer schrijf Thys in de “Ik” vorm en het volgende weer niet. Het ene verhaal is zeer vlot geschreven en het andere weer vrij traag. Thys bewijst in “Volmaakt Monster” wel over een zeer gevarieerde schrijfstijl te bezitten en ook over een zeer fantasievolle geest.
Er zijn zoals eerder gezegd 19 verhalen in deze bundel. Elk verhaal heeft een eigen thema en een eigen setting. Wat echter het knapste is, is dat elk verhaal zijn eigen schrijfstijl heeft. De ene keer schrijf Thys in de “Ik” vorm en het volgende weer niet. Het ene verhaal is zeer vlot geschreven en het andere weer vrij traag. Thys bewijst in “Volmaakt Monster” wel over een zeer gevarieerde schrijfstijl te bezitten en ook over een zeer fantasievolle geest.
Als lezer is het dan ook elke keer weer afwachten wat er gaat komen als je
aan een nieuw verhaal begint. Wat dat betreft springen ook de genres alle
kanten op. Er is (voor mij) geen logische opbouw gemaakt qua volgorde van de
verhalen in dat opzicht. Het ene verhaal is echt horror en het volgende is weer
een typische SF. Deze mix van genres, thema’s en stijlen geeft de
veelzijdigheid van Thys aan en het is verfrissend om na elk verhaal weer
met geheel open vizier weer te beginnen aan een nieuw verhaal. Het betekent
echter ook dat niet elk verhaal evenveel aanspreekt, meer dan andere meer
homogenere verhalenbundels zouden kunnen.
Conclusie
Hoewel Thys bewezen heeft veel verschillende schrijfstijlen vaardig te zijn en blijk geeft aan een rijke fantasie, gaf dit boek mij aan het einde niet helemaal een bevredigend gevoel. Dit komt doordat het echt hele korte verhalen zijn, waar ik vaak net niet genoeg uit kon halen. De verhalen zijn zoals gezegd heel afwisselend, wat er ook voor zorgde dat de verhalen mij heel uiteenlopend wel of niet bevielen.
Hoewel Thys bewezen heeft veel verschillende schrijfstijlen vaardig te zijn en blijk geeft aan een rijke fantasie, gaf dit boek mij aan het einde niet helemaal een bevredigend gevoel. Dit komt doordat het echt hele korte verhalen zijn, waar ik vaak net niet genoeg uit kon halen. De verhalen zijn zoals gezegd heel afwisselend, wat er ook voor zorgde dat de verhalen mij heel uiteenlopend wel of niet bevielen.
MagicTales.nl (Marielle)
Een verzamelbundel met zeer uiteenlopende verhalen. Zo volgen we onder
andere het verhaal van een circusartieste welke vrij wil zijn, een kunstenaar
met een bizarre expositie, een zombie en zijn levensloze bestaan, en een arts welke
op zoek gaat naar een verklaring voor merkwaardige ziektesymptomen.
Deze bundel is voor lezers die van een beetje pit houden een mooie bundel
om te lezen. De verhalen zijn uiteenlopend van het hartverscheurende verhaal
'Tussenstop' naar verhalen met soms wel heel erg smerige details, zoals 'Club
Bizarre', 'Eldorado', of 'Verstopt'. De auteur Tom Thys spreekt met zijn stijl
van schrijven zeker tot de verbeelding. Ieder verhaal leest goed door, heeft
een eigen soort humor of verdriet en je kunt je prima inleven in de personages,
al is dat in sommige gevallen niet bepaald 'frisjes'. Sommige verhalen hebben
een bijzondere ondertoon, zoals het verhaal 'Als beesten in een kooi'. We leren
hieruit dat uiterlijk niet altijd belangrijk is, dat er mensen zijn met een
groot hart. Of het verhaal 'Huis Knottnerus', waaruit we leren dat we niet te
snel bevooroordeeld moeten zijn. Of het verhaal 'De wondertoren' dat ons
verteld dat het beter is dat we niet altijd alles weten.
Sommige verhalen in deze bundel weten de spanning goed op te bouwen, zoals
'Volle maan', een kort verhaaltje, maar met een hoog spanningsniveau. Ook
'Droomloos' weet de spanning goed op te bouwen en het einde was zeker de moeite
waard, hoewel je hier ook wel een stevige maag voor moet hebben. Maar ook bij
'Verstopt' is een sterke maag nodig. En dan is er nog het kleine verhaal
'Tussenstop' waarbij menig lezer een traan zal laten of toch zeker een steek in
het hart zal voelen. Tom Thys weet in deze verhalenbundel verhalen neer te
zetten van het genre fantasy en sience fiction. Het zijn sterk uiteenlopende
verhalen, de een sterker dan de ander. Zo vond ik bijvoorbeeld 'Terra
Incognita' zeer lijken op de film Nova Zembla met een einde wat me deed denken
aan de film The Abyss. 'Tunnel des doods' is een verhaal waar nog wel eens
realiteit in zou kunnen zitten, een flinke tegenhanger van 'Volmaakt monster',
waar we zelf onze fantasy bij kunnen gebruiken. Al met al heeft elk verhaal
iets, en maakt het dit samen een verhalenbundel die zeker de moeite waard is om
te lezen.
Denachtvlinders.nl (Miriam Verhaaf)
Een ding wordt duidelijk na het lezen van de verhalenbundel ‘Volmaakt monster’: De verbeelding van auteur Tom Thys kent heel weinig grenzen. De lezer krijgt een diverse collectie verhalen voorgeschoteld waarin diverse gruwelijkheden en genres de revue passeren. Liefhebbers van gore kunnen hun hart ophalen met deze verhalenbundel.
‘Stel je een wereld zonder regenbogen voor, een lege doos die voller is
dan ze op het eerste gezicht lijkt, een mysterieuze zwarte steen op de
zuidpool, een wonderlijke kermisattractie in het oude Canterbury en een meisje
dat noodgedwongen door het leven gaat als menselijke vergeetput. In negentien
verhalen verkent de Vlaamse auteur Tom Thys de grenzen van horror, magisch
realisme, science fiction en alles wat daartussen ligt, soms doordrenkt van
zwartgallige humor, dan weer overladen met melancholie. Hij neemt de lezer mee
van de Antwerpse ondergrondse metro naar het zinderend hete Australië, van de
onherbergzame Barentszee in 1596 naar het dak van een wolkenkrabber in de
futuristische stad Cytrica. Maak kennis met de geniale uitvinder Canavan, met
Agnes die een monsterlijke metamorfose ondergaat en met de levendige
verbeelding van kleine Georgie. Volg de heldhaftige pastoor Seraphin in zijn
strijd tegen het kwaad en aanschouw het nieuwste kunstwerk van de mysterieuze
Samaranq.’
Het eerste wat opvalt aan ‘Volmaakt monster’ is de smaakvolle
omslag, die doet denken aan het Mexicaanse Dia de los Muertos. Vermoedelijk is
de tekening gebaseerd op het verhaal ‘Als een beest in een kooi’ dat
dieper ingaat op het leven van een trapezemeisje, wanneer ze in aanraking komt
met ‘freak’ die ingezet wordt als publiekstrekker. Jammer van de omslag is wel
het stuk tekst dat een auteur schrijft over één van de verhalen uit het boek.
De bedoeling is waarschijnlijk om de lezers aan te zetten tot het kopen van het
boek, maar in feite zegt het stuk tekst weinig. Wanneer je een boek in de
boekhandel ziet liggen, wil je weten of het iets voor jou is. Denk hierbij aan
‘voor liefhebbers van Stephen King’ of ‘een adembenemend en filmische
geschreven thriller over een meisje dat…’. Aan de opmerking dat iemand ergens
krullen of smiley’s bij heeft gezet, heb je dan als lezer weinig.
Naast de zeer diverse verhalen heeft Thys een prettige en beeldende manier
van schrijven. Bijvoorbeeld: ‘Het was alsof zijn droom een automatische deur
was die even haperde, waardoor ze de kans gaf aan indringers om binnen te
sluipen.’ Of ‘Toekomst bestond hier niet, tenzij een toekomst gedrenkt in de
scharlakenrode kleur van bloed’. Sommige manieren van woordgebruik verraden dat
Thys van Vlaamse afkomst is, zoals een ‘tas koffie’. Dit kom je als lezer een
enkele keer tegen en is niet storend. Duidelijk aan de manier van schrijven is
dat Thys zich voornamelijk thuis voelt in het fantastische genre. Er wordt
naast horror, namelijk ook veel gebruik gemaakt van elementen uit de fantasy en
de sciencefiction.
De bundel bevat negentien verhalen en het ene verhaal spreekt meer aan dan
het andere. Neem bijvoorbeeld ‘Droomloos’; een dokter krijgt hierin een
mysterieuze patiënt, die niet meer droomt. De worsteling van een dokter met een
oude liefde worden hier heel mooi afgewisseld met een angstaanjagende ziekte en
de bijzondere culturele achtergrond hiervan. ‘Bezoek’ is een vertelling
met een groot science-fiction gehalte. De spanning wordt in dit verhaal heel
subliem opgebouwd, door de lezer te laten zoeken naar antwoorden. Het verhaal
heeft een mooi en onverwacht einde. Of ‘Als een beest in een kooi’. Een
trapezemeisje, dat niets liever wil dan het circusleven en haar vader
ontsnappen. Zij komt in aanraking met een misvormde jongen dat in het bezit is
van een groot hart. De sfeer van het leven in een circus is overtuigend
weergegeven. En tenslotte kun de liefhebbers van gore hun hart ophalen met
verhalen als ‘Verstopt, ‘Club Bizarre’ en ‘Voor eeuwig’.
Deze verhalen bevatten een hoop gruwelijke en walgelijke details en zijn dus
niet voor de tere zieltjes onder ons.
Jammer is wel dat de personages wat tweedimensionaal zijn en niet altijd
een even overtuigende ontwikkeling doormaken. Zo zegt Marco in ‘Club
Bizarre’ van zichzelf dat hij een fetish heeft. Is het logisch als een
personage dit over zichzelf zegt? Daarnaast lijkt hij zijn afwijking
gemakkelijk te accepteren. Ook Agnes uit het titelverhaal ‘Volmaakt monster’
lijkt haar transformatie gemakkelijk te accepteren. Je zou in haar wat meer
(menselijke) weerstand verwachten.‘
Daarbij roepen sommige verhalen vragen op. ‘Honger’ vertelt over
een zombie, waarvan het lichaam half weggerot is. Opvallend hierbij het monster
in kwestie zeer menselijk overkomt. Hersenen rotten in dat geval ook weg en zou
iemand dan niet verwarder en meer monsterlijk over moeten komen. Denk hierbij
bijvoorbeeld aan een stadium van dementie, waar iemand nog maar enkele heldere
momenten kent? En zou het meisje in ‘De dag waarop ik weer gelukkig werd’
niet meer te maken moeten hebben met internet. Het verhaal speelt zich af in
2011. In dit jaar speelde het internet toch al een prominente rol in het leven
van middelbare scholieren.
Het bovenstaande neemt niet weg, dat ‘Volmaakt monster’ een
indrukwekkend diverse verhalenbundel is. Thys heeft een zeer rijke verbeelding
en een beeldende prettige leesbare schrijfstijl. De soms wat tweedimensionale
personages en de vragen die bepaalde verhalen oproepen, kan storend zijn.
Librorum Tractatus (Anthonie Holslag)
Ergens tijdens het lezen van dit boek, bedacht ik me
dat dit boek “Volmaakt schoonheid” zou moeten heten ipv “Volmaakt
monster“. Niet alleen omdat dit een supergoed boek is, want dat is het als
je van een specifieke soort horror houdt, maar omdat schoonheid en monsterlijk
twee subjectieve waarnemingen zijn die iets over de waarnemer zeggen en niets
of weinig over degene die wordt geobserveerd. Zonder teveel van het
titelverhaal te verklappen, vindt de protagonist van het titelverhaal, zichzelf
helemaal niet monsterlijk, verre van. Ze heeft eindelijke vrede met wie ze is.
Deze tegenstelling komt vaker in dit boek terug. Het
loopt niet noodzakelijk als een rode draad door het boek heen; daarvoor zijn de
verhalen te gevarieerd. Maar het komt terug in verhalen als “Honger”,
maar ook in “Club Bizarre”. Het overkoepelende thema is dan ook niet de
inhoud van de verhalen, maar het soort horror dat hier ter tonele komt.
Dit is horror van het vreemde. Het ontastbare. Soms het
absurde. Horror waar fantasie de vrije loop neemt. Zo lezen we een verhaal over
een zombie die vecht met wat hij is geworden, tot het monsterlijke in hem het
uiteindelijk wint. We lezen over een schip in de zestiende eeuw die letterlijk
in Terra incognita (destijds een veel gebruikt woord op wereldkaarten
die onbekende gebieden aanwees) verdwijnt. We lezen over de tunnels in Antwerpen
die de vergankelijkheid van de stad weerspiegelen. En zo zou ik nog een aantal
andere voorbeelden kunnen noemen. Dit zijn negentien verhalen. Niet allemaal
noodzakelijk plot gedreven. Niet allemaal met een einde dat op je afkomt (soms
zie je het einde aankomen). Het is niet noodzakelijk horror van de twists
en de turns; maar horror van het onbegaanbare, met hier en daar een
zweem van humor dat tevens in prachtige proza wordt vertaald:
Zinnen zoals (en let op de beeldspraak, als de
protagonist in de ondergronds tunnels van Antwerpen rondloopt en om zich heen
kijkt):
De reusachtige keelgaten ademden de geur uit van
verschaalde urine.
Of:
Hun voetstappen weerklonken wat verderop in de
tunnel en stierven geleidelijk aan weg, om uiteindelijk te versmelten met het
gedruppel van de stalactieten.
Of misschien mijn favoriete:
Was zijn laatste droom de droom teveel?
Deze laatste zin zegt misschien heel veel over de stijl
en stroming waarin Tom Thys zich bevindt. Want zijn verhalen voelen
dromerig. Hier loopt fantasie, gruwelijkheid en absurdisme door elkaar.
Dat er daardoor soms inhoudelijke tegenstrijdigheden
optreden, kijk je overheen. In het verhaal Terra Incognita, dat in
zestiende eeuw afspeelt, wordt over “dimensies” gesproken (pag. 147) in een
tijd dat dit woord geen betekenis had. In het verhaal “Club Bizarre” dat
over (BD)SM gaat, stelt de hoofdpersonage in dezelfde alinea, dat hij zijn
seksualiteit accepteert, dat hij niet de enige sm-liefhebber is (en E.L. James
heeft dit wel bewezen), maar noemt zijn handelingen tegelijkertijd “afwijkend”
(pag. 255). Dat deze zelfde hoofdpersonage onder het liedje “I wanna be your
Dog” van The Stooges naar Club Bizarre rijdt, is uiteraard weer
vermakelijk en een geweldige referentie. De vraag die echter naar boven komt,
vooral met betrekking tot het “afwijkende”, wat is de stem van de personage en
wat is de stem van de auteur? Maar later hierover meer. Dit zijn allemaal
slechts kanttekeningen, want je wordt in sommige verhalen meegezogen. Niet
alleen door de verhalen zelf, maar ook de proza waar het op deint.
En dat deed me weer aan het titelverhaal denken en hoe
monsterlijke schoonheid nog steeds schoonheid kan zijn.
Om de overkoepelende thema en de ketens die de verhalen
aan elkaar verbindt, te begrijpen dienen we in het genre te duiken. Want er
drong me tijdens het lezen van de verhalen iets tot me door. Iets wat ik ooit
in een voorwoord, een blog of interview heb opgemerkt, namelijk dat “horror” en
“griezel” als genre slechts een verzamelnaam is. Je kunt er bijna alles onder
verstaan; er zijn verschillende stromingen. Van Slashers (zoals vertaald
in films als Saw, Hostel etc.), die nauwelijks diepgang hebben
maar vooral gericht zijn op schrikmomenten en het bloederige, tot aan de
psychologische horror van Poe, maar ook in de eerste werken van Kafka
(denk bijvoorbeeld aan zijn prachtige verhaal “In de strafkolonie”),
waar de psyché van de personage centraal staan en waar een persoonlijke of
maatschappelijke toedekking wordt ontbloot. (Als je films zou willen gebruiken
om deze stroming uit te beelden denk dan aan The Exorcist, Angel Heart of
The Exorcisme of Emliy Rose. The Exorcist omdat dit verhaal de
ultieme inbraak van de individualiteit aantoont, wat eng is in de Westerse
wereld, en Emily Rose omdat deze film meer over de scheidslijn tussen
geloof en wetenschap gaat.)
En tussen deze twee uiteinden is er nog een derde
variant die vele horror schrijvers geïnspireerd hebben. Ik denk dat de
voorvader van deze stroming Lovecraft was. (Opnieuw denkend aan films
als referentie zou je kunnen denken aan Re-animator.) Een schrijver (Lovecraft)
die ook wel eens de voorvader van de “pulp” wordt genoemd. In mijn
inzien een verkeerde benaming, want het lijkt dan alsof er geen diepgang in de
verhalen zou bestaan, wat absoluut geen recht doet aan de verhalen die Lovecraft
heeft geschreven. Bij hem ging het niet noodzakelijk om de psyché van de
personage, niet zo obsessief zoals dat bij Poe het geval was. (Poe
had in die zin, en je mag het bijna binnen dit genre niet benoemen, literaire
aspiraties.) Bij Lovecraft ging het om een voorwerp of een monster; iets
waardoor het gewoonlijke plotseling ongewoon aanvoelde. Of zoals hij zelf
in zijn boek Weird Tales aangaf: hij was geïnteresseerd dat menselijke
regels en normen geen validiteit hebben in de grotere cosmos en dat hij de
lezer met henzelf probeerde te confronteren vaak d.m.v. het occulte, het
vreemde en het absurde; waardoor alles op zijn kop begon te staan. Of op een
groter en abstracter niveau: hij probeerde ons te vertellen en ons te laten
zien dat onze perceptie van de wereld en universum, slechts één perceptie van
velen was. En dit was één van de redenen waarom hij veel gebruik maakte van
dimensies en het occulte in zijn verhalen. Wat Tom Thys trouwens ook
doet. Denk hier straks aan als je in de bundel Volmaakt Monster een
verhaal leest waar de wereld plotseling alle kleur verliest. (Een geniale
ingeving overigens van Tom Thys.)
Wat ik probeer te zeggen is dat de psyché en personage
bij Lovecraft secundair waren aan het absurde, het vreemde en dit
vreemde kon van alles zijn. Een object. Een voorwerp. Een afzichtelijk monster.
Het ging Lovecraft er niet om, om iets van onszelf bloot te leggen of
een maatschappelijk kritisch stuk te schrijven, maar meer de nietigheid weer te
geven van wat we zijn.
Deze stroming binnen het genre heeft een golf van
schrijvers teweeg gebracht, zowel bekend als onbekend, die allen door Lovecraft
zijn geïnspireerd: de vroege werken van Robert McCammon bijvoorbeeld
of Robert Campbell, Dennis Wheatly, James Herbert, Neil Gaiman zijn
allen op hun manier door Lovecraft geraakt. Maar ook bekendere
schrijvers, zoals King en Barker hebben een zweem van Lovecraft
in hun verhalen verwerkt – hoewel ik denk dat King, als het gaat om
personage ontwikkeling, zich meer onder Poe zou scharen. King
heeft namelijk het talent om de meest afgrijselijke personages een stem te
geven. Ook een reden waarom hij in zijn verhalen, zelfs zijn korte, zoveel tijd
aan backstories/ achtergrondverhalen spendeert die als doel hebben de
personage menselijker te maken. Lovecraft deed dit in mindere mate; hij
was meer onderwerp i.p.v. personage gericht.
Maakt dit slechte horror? Nee. Is het pulp? Ook niet.
Het is gewoonweg anders. Het is horror met een ander doel.
Uit het lijstje van Wheatly en Gaiman
kunnen we nu dus een naam toevoegen: Tom Thys.
Dit drong steeds meer tot me door bij het lezen van het
boek Volmaakt Monster: dit zijn Lovecraftiaanse verhalen waarbij
het absurde, het onverwachte, en niet noodzakelijk de personage, centraal
staan. En Thys doet dit goed. Hij neemt je mee naar onbekende gebieden
waar niets is wat het lijkt; van een landhuis, naar ondergrondse tunnels en ver
gelegen dorpen, waar het ongewone loerend op je wacht. Of naar een glijbaan die
een beetje aan mijn glijbaan deed denken in mijn boek Zwarte muren,
behalve dan dat mijn verhaal over een ontwrichte relatie en verlatingsangst
ging, en de glijbaan van Tom Thys een stuk schrikwekkender is. Ik zou
het zelfs, en ik zeg dit fluisterend, beter willen noemen.
Ik zal mijn stelling nog scherper stellen, en dit is
stellig en een groot compliment: Tom Thys is misschien wel de Lovecraft
in het Nederlandse taalgebied.
Maar toch, als ik het vanuit een medeschrijver
standpunt bekijk en dan ligt er in mijn optiek een breekpunt in de personage
ontwikkeling van de verhalen. Niet noodzakelijk dat Tom Thys geen tijd
aan personages spendeert, dat doet hij wel, zij het summier, maar meer dat hij
de gevolgtrekking van de personages niet volledig in de verhalen meeneemt.
Zoals in het bovenstaande verhaal “Club Bizarre” (die overigens één van
mijn favoriete verhalen is, omdat het me aan de vroege werken van Clive
Barker deed denken) die dus over BDSM gaat, maar dan een gruwelijke vorm
van BDSM. Het woord “afwijkend” en “pervers” spelen een belangrijke rol. Als
het verhaal namelijk vanuit de perceptie van de personage is geschreven die
zijn seksualiteit omhelst en accepteert zou hij het noch afwijkend of pervers
noemen, voor hem is het dan de normaalste zaak; een verlenging van zichzelf. De
vraag rijst: wiens stem horen we hier? Van de personage of de auteur? En dit
bedoel ik met gevolgtrekking van de personages; het hoort hun beleveniswereld
te zijn en hierdoor, door deze discrepanties, raakt de narratief verstoord. In
dit verhaal is daar nog makkelijk over heen te stappen, omdat het zo goed
geschreven is, het wordt echter prangender in verhalen als “Canavans laatste
uitvinding” of “Het huis Knottnerus”.
In het eerste verhaal omdat het over een hulpverlener
gaat die hulp aan een oude man biedt, maar als je het verhaal begint te lezen,
en de personage begint te doorgronden, vraag je je op een gegeven moment af
waarom de hoofdpersonage voor deze baan heeft gekozen. Hij schijnt het niet erg
met de oude man van doen te hebben en schijnt ook niet hulp gericht te zijn.
Dit kan, als het maar in het verhaal duidelijk wordt waarom. En dat
laatste, omdat het verhaal meer onderwerp dan persoon gericht is, blijft de
lezer in het ongewisse en mist het verhaal de diepgang die het met een extra
alinea hier en daar verdient. De oude man had hem bijvoorbeeld aan zijn vader
kunnen doen denken; wat het verhaal onmiddellijk een nieuwe laag had gegeven.
In het verhaal “Het huis Knottnerus” (geen
Nederlandse achternaam overigens, maar ik voel hier een steek van Vlaamse humor
naar Nederland), krijgen we te maken met godsdienstwaanzin. Op zodanige manier
dat ik eerst dacht dat het verhaal drie eeuwen geleden afspeelde en ik het al vreemd
vond dat er over “Nederland” werd gesproken en niet “De Republiek der
Nederlanden” of “Der Zeven Provinciën”. Totdat de hoofdpersonage
plotseling benzine tevoorschijn haalt. Hoewel je door het verhaal wordt
meegenomen, blijft op een gegeven moment de vraag komen: wat heeft deze man zo
gemaakt? Dit is de Twintigste Eeuw en deze persoon houdt er wel – zelfs voor
het katholicisme – zeer ouderwetse religieuze ideeën op na. Er is conservatief
en conservatief, maar deze personage schijnt een tijd reis te hebben genomen
terug naar de inquisitie. En juist door hier geen achtergrondverhaal aan te
geven, de motieven van de personage te verduidelijken, zorgt er dus voor dat je
nooit geheel in de hoofd van de personage kruipt. Het verhaal wordt niet zijn
stem. Het blijft een aaneenschakeling van observaties en handelingen, hoewel
het einde dan weer veel goed maakt.
Is dit erg: “ja” en “nee”. Ja, omdat het begrijpen van
personages, vooral als deze buiten de marges vallen, van noodzakelijk belang
is. Nee, omdat het precies past in de stroming waar Tom Thys in schrijft. Je
wordt, door het onderwerp centraal te stellen, geconfronteerd met je eigen
concepties en als dit het doel was, dan is Tom Thys op een Lovercraftiaanse
manier met vlag en vaandel geslaagd.
Nu ben ik altijd voorzichtig met het geven van
recensies van collegae. Omdat ik vind dat je a) de verplichting hebt om alles
goed te onderbouwen, maar ook b) alles in de juiste context dient te plaatsen.
Een recensent, zo schijnt de tendens soms te zijn, moet “fouten vinden”. Hoewel
dit in mijn optiek niet zo hoeft te zijn. Soms kan een recensie ook informatief
zijn i.p.v. kritisch. Of reflectief. Recensies en kritiek hoeven geen
synoniemen van elkaar te zijn. En het is precies hier waar een recensie eindigt
en een opinie stuk begint.
Zeg ik hierbij dat iedere kritische noten daarbij
overbodig zijn? Nee. Ik stel alleen vast dat ook recensies begrensd zijn. Dat
ze bijvoorbeeld niet de grenzen kunnen weergeven wat bij jou je hartslag doet
kloppen en mij misschien niet raakt; vooral bij verhalenbundels. En hierachter
ligt misschien wel een grotere observatie die naar de kern van iets groters en
anders gaat; vooral in een samenleving waar het geven van kritiek, of het nu
facebook, twitter of een onder een krantenartikel is, vaak ongecensureerd en
niet gemotiveerd de boventoon voert. Namelijk dat we soms in de illusie leven
dat een stem onder miljoenen er werkelijk iets toe doet.
En ik ken de argumenten, vooral nu, nu dit genre
probeert open te breken en meer bekendheid probeert te krijgen en er alles aan
doet om een gelijkwaardige stroming in de Vlaamse- en Nederlandse literatuur te
worden. Een doelstelling die ik overigens ten harte onderstreep. Het is het
aloude en algemene argument dat kritiek het genre doet verbeteren, het genre
doet groeien, maar dit kan in mijn optiek alleen als recensies ook
daadwerkelijk onderbouwde recensies zijn of in de context van het genre en de
stromingen daarin worden geplaatst. Als dit niet zo is, kan een recensie
namelijk ook een ander doel dienen. Soms zelfs een politiek doel. (En dan
bedoel ik de politiek tussen schrijvers.) Die lijnrecht tegen het groeien van
een genre ingaan. Dan neigt een recensie naar formulematig denken, het
routerneren van conventies, het geloven dat a, b en c de enige juiste manieren
zijn van schrijven. En op dat moment doet een recensie precies hetgeen wat het
niet beoogt te doen; kunst van zuurstof ontnemen, nieuwe paden blokkeren,
waardoor het genre zichzelf niet overstijgt.
De mening van één, wordt plotseling de mening van velen
en deze wordt plotseling heilig verklaard.
En dat wil ik hier niet doen. Tom Thys heeft een
specifieke benadering, schrijft in een andere stroming, een andere stijl, die
opzettelijk met conventies en onze denkbeelden speelt. Hij beschikt over een
fantastische en tevens gruwelijke verbeelding, waardoor de beperkingen die ik
zie er feitelijk niet toe doen. Hij is minder personage gedreven en ik zou
bijna willen zeggen so what? Dat maakt een genre juist levendig; dat er
geen één pad, maar meerdere paden bestaan.
Ontkracht ik hierbij mijn eigen kritiek? Misschien.
Maar misschien is dat ook nodig.
Deze bundel, zoals iedere andere bundel, heeft zijn
krachtpunten en zijn tekortkomingen, en bundels zijn misschien het moeilijkst
te recenseren (en misschien ook wel het moeilijkst te schrijven), omdat het
geen één spanningsboog betreft, maar negentien spanningsbogen. Niet één
personage, maar negentien personages. Niet één plot, maar negentien plots en
het is onmogelijk dat alles je zal bekoren. Toch was ik geraakt door dit boek.
Vooral de verhalen “Tunnel des doods”, “Droomloos” en “Club
Bizarre” raakte me op een vreemde manier. Op een zodanige manier zelfs, dat
ik bijna het gevoel had, dat als ik mijn ogen sloot, de geschreven woorden echt
werden.
Tom Thys is een schrijver die zijn vak verstaat,
die een specifieke stroming tot in de puntjes beheerst, een schrijver waarvan
de schrijfsels het tot een type vorm van horror behoren die velen zullen
aanspreken en bekoren. Het is niet altijd mijn soort horror. Maar ik leef dan
ook niet in de illusie dat mijn soort horror heilig is of dat mijn stem onder
miljoenen wordt verstaan.
Dus subjectief gezien, ja, ik had misschien hier en
daar wat meer achtergrond (backstory) gewild. Ja, misschien had ik soms wat
meer diepe in plaats van vlakke personages gehad en ja, soms, heel soms, hadden
de motieven en thema’s in mijn gevoel wat dieper uitgewerkt kunnen worden. Maar
dit zijn slechts kanttekeningen en subjectieve waarnemingen, waarbij ik iets ga
onderbouwen wat niet bij deze stroming past.
Aan het einde van de rit, na alle “maar’s” en
“komma’s”, blijft het gewoonweg een goed boek. Een eng boek. Een boek die je
naar tunnels, zwarte stenen, mutanten, ouderschap en verval meeneemt. Een boek
dat als je van horror houdt simpelweg gelezen dient te hebben en in je
boekenkast dient te staan. Een boek die iedere fan van Lovecraft of Gaiman
zou toejuichen.
Waarom? Omdat volmaakte schoonheid simpelweg niet bestaat.
Omdat we de waarneming van de observant en de geobserveerde van elkaar dienen
te scheiden. Maar vooral omdat het volmaakt monsterlijke misschien in de kern
volmaakte schoonheid is.
Hebban.nl (door Tiemen Zwaan)
Het komt niet vaak voor, maar bij een van de verhalen uit de
verhalenbundel Volmaakt Monster van Tom Thys moest ik letterlijk een paar
seconden mijn hoofd afwenden. Dit zijn geen verhalen voor de tere ziel en Thys
schept er genoegen in om de lezer nu en dan flink te shockeren met zijn
verhalen over monsters, moordenaars en duistere magie. Toch wordt het vrijwel
nergens vulgair; net zoals de grootmeester King weet Thys het gruwelijke in
zijn verhalen elegant te verwerken. Griezelige verhalen die sfeervol zijn en
waar monsters niet louter monsters zijn maar neergezet worden als complexe en
gelaagde karakters.
De verhalen zelf zijn uiteenlopend van aard. Van mysterieuze moorden in de
Antwerpse ondergrondse metro, naar de kille Barentszee in 1596, van een dystopische
toekomst waar mutanten met bepaalde gaves als testobjecten door de regering
worden gebruikt naar een medisch centrum waar een dokter een patient probeert
te behandelen die niet meer kan dromen. Ook varieert Thys met de stijl en
lengte van zijn verhalen waardoor je makkelijk een paar verhalen achter elkaar
leest.
Wat de verhalen als thema gemeen hebben is het monsterlijke. Thys heeft
een bijna Cronenbergiaanse fascinatie voor het menselijk lichaam, vooral een
lichaam dat een weerzinwekkende transformatie doormaakt. Dit komt het sterkst
naar voren in het eerste verhaal van de bundel, het gelijknamige Volmaakt
Monster, waarin Agnes, een vrouw van middelbare leeftijd, na een kwallenbeet
een gruwelijke metamorfose ondergaat. Thys beschrijft op bijna poetische wijze
deze metamorfose en het zijn vooral de kleine details waarmee de lezer op bijna
achteloze wijze aan het huiveren wordt gebracht.
Als schrijver loop je met horror het risico dat het geweldadige en
monsterlijke overdreven aandoet. Wat huiveringwekkend had moeten zijn wordt al
snel vulgair of zelfs onbedoeld komisch. Thys weet gelukkig met zijn verhalen
deze valkuil kundig te omzeilen. Dat doet hij niet alleen door zich te richten
op het monsterlijke, maar juist op de psychologie achter het monster. Bij
Volmaakt Monster is de metamorfose ook een metafoor voor hoe Agnes accepteert
dat haar lichaam, dat eens aantrekkelijk was, nu langzaam veroudert en haar
glorie verliest. Dit maakt van Agnes paradoxaal genoeg een heel menselijk
personage en dat maakt haar daad op de laatste bladzijde van het verhaal des te
monsterlijker.
Bij een verhalenbundel zullen er altijd verhalen zijn die minder goed
bevallen, maar over het algemeen is het niveau hoog bij Volmaakt Monster en de
meeste verhalen hebben een intrigerend gegeven dat je snel de bladzijdes doet
omslaan. Voor wie van intelligent geschreven korte horrorverhalen houdt, kan ik
Volmaakt Monster van harte aanbevelen.
Dethriller.nl (door Wendy Koedoot)
Volmaakt monster van de Vlaamse auteur Tom Thys is een verhalenbundel met
19 verhalen waarin de schrijver de grenzen verkent van horror, science fiction,
magisch realisme, zwartgallige humor en melancholie. Voor ieder wat wils, zo
lijkt het. Maar is dit ook echt zo? Wij lazen Volmaakt monster.
In een van de verhalen maken we kennis met de menselijke Agnes, die een
hele metamorfose ondergaat en zich transformeert tot een volmaakt monster. In
een ander zien we een klein jongetje met een hele grote fantasie. En in weer
een ander verhaal lezen we over een man met een bepaalde sexfantasie en een
heldhaftige pastoor die strijdt tegen het kwaad. We komen in dit boek op
plaatsen waar je nooit eerder geweest bent, zoals in de ondergrondse
metrobuizen in Antwerpen waar het niet pluis is; op het dak van een
wolkenkrabber in de futuristische stad Cytrica en zelfs op een schip in de
Barentszzee in de 16de eeuw. Plaatsen waar je over kan dromen of waar je juist
liever niet wilt zijn. Op de Zuidpool in de ijzige kou of juist in de
verzengende woestijn van Australië. De verhalen die Volmaakt monster rijk is
spelen zich zowel in het heden, in het verleden en in de toekomst af. En dus
ja: voor ieder wat wils.
De verhalen zijn door de insteek en setting stuk voor stuk anders van
sfeer: van griezelig/horror tot spannend en humoristisch. Bij de meeste
verhalen kon ik de sfeer voelen en leefde ik mee met de hoofdpersoon, vooral
met Agnes, Georgie en Uyuni. In sommige gevallen durf je bijna niet verder te
lezen, zo gruwelijk goed is de sfeer omschreven. Elk verhaal heeft een
bijzonder plot. Ook variëren ze in lengte, waardoor je al snel meerdere
verhalen achter elkaar leest. Hoewel de verhalen niets met elkaar te maken
hebben, krijg ik soms het idee dat ze op bepaalde manieren wel met elkaar
verweven zijn. En zoals het altijd is met dit soort bundels, zal het ene
verhaal je beter bevallen dan het andere. Maar in het algemeen zijn de de
verhalen erg goed opgebouwd en verteld.
Voor mensen die van verhalenbundels in de eerdergenoemde genres houden, is
Volmaakt monster een aanrader. En voor mensen die dit niets lijkt, probeer eens
een verhalenbundel. Wie weet vind je het wat!
De auteur Tom Thys (1983) is gefascineerd door het bovennatuurlijke, de
duistere kant van de mens en… angst. Geen enkele emotie is volgens hem zo echt
als angst. Zijn liefde voor het macabere is al op zeer jonge leeftijd ontstaan.
Als klein jongetje nam zijn moeder hem vaak mee naar de videotheek. Om een
tekenfilm uit te kiezen, zei ze dan, terwijl hij stiekem naar de
griezelafdeling afdwaalde om zich daar te vergapen aan talrijke videohoezen van
horrorfilms. Monsters met vlijmscherpe klauwen, grijnzende doodshoofden of
kleurrijke tekeningen van zombies die tot op het bot weggerot waren, … het had
iets magisch. Toen hij oud genoeg was om deze films ook daadwerkelijk te mogen
zien, ging er een hele nieuwe wereld voor hem open. Op latere leeftijd is uit
zijn passie voor film een andere passie ontstaan: schrijven. Eerst in de vorm
van filmrecensies en een filmblog, maar gaandeweg ging hij ook zelf verhalen
verzinnen. Inspiratie hiervoor haalt hij uit films, reizen naar onherbergzame
oorden en de vele nachtmerries waardoor hij geplaagd wordt. Ondertussen worden
de verhalen van Tom Thys regelmatig gepubliceerd in verhalenbundels, literaire
tijdschriften en op diverse websites.
Boekenbijlage.nl (door Conny Schelvis)
De illustratie op de cover vond ik erg aantrekkelijk en maakte me nieuwsgierig
genoeg om het boek te gaan lezen. Met het vooruitzicht om negentien verhalen te
lezen die variëren van horror tot science fiction ben ik er eens goed voor gaan
zitten. De verhalen wisselen niet alleen in omvang, sommige zijn slechts vier
pagina’s andere veel langer, maar ook in schrijfstijl. Er zijn verhalen in
dagboekvorm, verhalen met zwarte humor, zielige verhalen maar bovenal zijn ze
alle onvoorspelbaar. Ongeacht hun lengte zijn de verhaallijnen kloppend en zit
er een goed einde aan elke vertelling.
Mijn favoriete verhalen zijn: Volmaakt monster, Canavans laatste
uitvinding, Tussenstop en De wondertoren. Allemaal heel apart en
verrassend. Waarbij Volmaakt monster me deed denken aan de zwarte humor
die je ook vindt in de vertellingen van Roald Dahl en Tussenstop me deed
denken aan een bloederig Stephen King verhaal.
Desalniettemin heeft Thys een heel eigen stijl met soms wat Vlaamse
uitdrukkingen die misschien wat onbekend in de oren klinken, maar niet storend
zijn voor het verloop van het verhaal. Voor een ieder die zich graag laat
verrassen, zich niet al te veel laat afschrikken als het verhaal wat luguber,
grotesk of zelfs goor wordt, een aanrader en voor degene met een iets lagere
gruwelgrens blijven er genoeg vertellingen in het boek over die de moeite waard
zijn. Een boek met een groot gevarieerd aanbod van verhalen voor een breed
publiek.
Banger Sisters (door Ilse Borst)
Negentien verschillende verhalen met allemaal hun eigen kracht. Het ene
verhaal is ronduit ranzig waar het volgende verhaal een bloederig tintje heeft
maar toch een mooie boodschap. Voor mensen met een zwakke maag is deze verhalen
bundel zeker geen aanrader maar voor degene die wel van goor, luguber en bizar
houden zeker een aanrader.
Het begint met het verhaal dat Volmaakt monster heet en gaat over een
vrouw die totaal geobsedeerd raakt door kwallen en ook zo wil leven, dit levert
een uiterst ranzig en totaal onrealistisch verhaal op.
Het boek eindigt met een verhaal van een meisje dat leven opzuigt van
alles dat leeft wanneer ze het aanraakt en uit haar acht jarig durende glazen
kubus gered word door een jongen en dat is dan weer een heel bizar verhaal (op
een mooie manier) dat toch ook wel emotioneel bestempelt mag worden. Zo
verschillen alle negentien verhalen van elkaar, het ene verhaal zal je meer
aanspreken dan het andere verhaal maar elk hebben ze hun eigen kracht en charme
ook al is die charme soms moeilijk te vinden of te verklaren.
De cover is ontzettend mooi en spreek zeker aan wanneer je hem in de boekwinkel
ziet staan. Deze verhalen bundel is zeer zeker zijn titel waard, volmaakt door
de goede verhalen en een monster door de inhoud van sommige verhalen(In de
goede zin van het woord)
Leestafel.info (door Marjo van Turnhout)
Bijna twintig verhalen, met allemaal een zweem – of meer dan een
zweem - van sinistere praktijken, onoirbare zaken of magische wonderen.
Sommige spelen zich ook af in regionen waar je je als eerzaam burger liever
niet waagt: onherbergzame binnenlanden van Australië, achterbuurten van
onbekende zuidelijke steden of afgelegen landhuizen, zelfs als die zich in
Vlaamse streken bevinden.
Maar soms ook spelen de ogenschijnlijk normale gebeurtenissen zich af in
huizen of boerderijen waar je als onschuldig toeschouwer overvallen kan worden.
Kortom, bij Tom Thys ben je nergens veilig.
Het titelverhaal gaat over een oudere eenzame vrouw, die wat ze zelf noemt
een ‘onbenullig leventje’ leidt. Een kwallenbeet heeft onvoorziene gevolgen,
maar de pijn bij haar oksel vergeet ze al snel. Terecht?
’Kwallen waren ingenieuze dingen. Glibberig en onpersoonlijk, een beetje
als gelei, maar tegelijkertijd toch venijnig. Ze hadden geen beenderen, dus
konden niets breken. Bovendien hadden ze een gracieuze manier van bewegen. Ze
dansten als een jojo. Agnes bedacht zich dat ze er niets op tegen zou hebben om
zo’n ding te zijn.’
Moet ik vertellen wat er gebeurt?
Zoals in meer verhalen heb je al lezende wel enig idee wat er gaat
gebeuren – hoewel dat niet altijd klopt! - maar het draait in deze
verhalen meer om de manier waarop dat gebeurt.
De wraak van het ‘kunstwerk’ is een meesterlijk verhaal. Dat over de doos
waar je alles, maar eigenlijk niets in kunt bewaren doet er niet voor onder en
je griezelt bij het verhaal over het gaatjes veroorzakende virus in de
Antwerpse metro.
En lees over de magie van Canterbury en over de brave pastoor die het
kwaad wil bestrijden maar zich zo een toegang verschaft naar de hel...
Iedere lezer zal zo zijn voorkeur hebben, er zullen er zeker zijn die
smullen van het verhaal over de verstopte gootsteen!
Persoonlijk vind ik de dagboekfragmenten van de ontdekkingsreiziger minder
sterk, maar geniet dan weer van het verhaal met elementen uit ‘de Schone en het
Beest’ zoals dat over Pippa en Glogov, of van het Blauwbaardverhaal, over die
ene kamer die verboden is.
In deze bundel vind je elementen terug uit de verhalen van Stephen
King, Clive Barker of Lovecraft: horror en sciencefiction. Voor elk wat wils
dus.
De omslag is zeer fraai en opvallend, de verhalen - toch de meeste! -
smaken naar meer.
Zon en Maan (door Emmy van Ruijven)
Een tijdje terug ontving ik van Tom Thys een mailtje met het verzoek of ik
zijn boek wilde lezen. Na wat research gedaan te hebben en intrigeert te zijn
door de gave kaft, besloot ik toe te zeggen. Ik was erg benieuwd of deze
verzameling met korte verhalen mijn haat-liefdesverhouding met dit soort boeken
zou verbeteren.
Het boek bevat een groot aantal verhalen die uiteenlopen tussen bizar,
vreemd, eng, goor en spannend. Het schiet echt alle kanten op. Dit zorgt er
voor dat er voor iedereen wel een verhaal tussen zit dat je aanspreekt. Ik had
dit ook; sommige verhalen deden me helemaal niks, andere verhalen vond ik echt fantastisch.
Lekker spannend of lekker goor. Ja, ik waardeer Tom’s keuze voor gore stukken.
Dat mag wel in dit boek.
Ergens denk ik dat je dit boek wel kan vergelijken met de verhalenbundels
van Neil Gaiman; ze bevatten ergens dezelfde vervreemde realiteit. Ik kan dat
wel waarderen omdat ik een groot fan ben van Gaiman.
Wel merkte ik duidelijk dat – als ik een verhaaltje minder leuk vond – ik
minder gemotiveerd raakte om door te lezen in een ander verhaaltje. Bang voor
meer teleurstelling misschien? Soms werd in dan verrast en was het juist
fantastisch… Tja, die haat-liefdesverhouding blijft bestaan: verhalenbundels
zijn gewoon minder mijn ding! Liever een verhaal waarin ik langer kan
vertoeven.
Alles leest prettig weg, zij het dat er soms wel erg veel Vlaams
taalgebruik is. Dit verschilt enorm per verhaaltje.. Eigenlijk zit er best een
wisselende kwaliteit tussen de verhalen. Toch is het over het algemeen een erg
leuk boekje, wat ik zeker aan wil raden aan iedereen die wel houdt van absurde
verhalen (met hier en daar wat gore dingen).
Verder zit alles goed in elkaar en worden de verhalen goed afgewisseld.
Voorin zit een handige inhoudsopgave. Mijn favoriet? Ik denk ‘De Dag dat ik
Gelukkig werd’. Dit was ZO bizar en griezelig. Heerlijk. Ook Tussenstop. Brrrr.
Wat leer ik hier nou van? Voortaan moet ik zo’n boek echt in stukjes gaan
lezen. Steeds een verhaaltje per keer, zodat ik meer tijd heb iets te laten
bezinken!